Rustig aan doen...


Al bijna een week ben ik verkouden.
Flink en hardnekkig verkouden met indrukwekkende hoestbuien.
En elke dag momenten waarop het zweet me uitbreekt.
Dus dan ga je vanzelf rustig aan doen.

Ik heb lekker zitten lezen onder ander het nieuwste boek van John Boyne.
Het is het levensverhaal van een jongen geboren in 1945 in Ierland, 
waar toen de katholieke kerk en de priesters alles voor het zeggen hadden. 
Vrouwen, protestanten en homoseksuelen werden in dit conservatieve Ierland
op een verschrikkelijke manier gediscrimineerd en vernederd.

Wat ben ik blij dat wij in deze tijd leven in een land 
met zo veel meer vrijheid en gelijkwaardigheid. 
Waar mijn zusje en ik 14 jaar geleden - met alle plezier - 
zijn getuigen mochten zijn toen ons broertje trouwde met onze zwager.



Het is een prachtig boek 
om in onder te duiken.
Ook voor mensen 
die niet verkouden zijn.



4 opmerkingen:

  1. Lijkt me een mooi boek!
    Overigens liepen de Ieren in de jaren zeventig, toen ik er twee jaar woonde, nog steeds hopeloos achter. Condooms werden niet verkocht en de pil werd alleen op medische grond verstrekt. Die laatste kreeg ik alleen maar voorgeschreven omdat ik een buitenlandse was....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja verschrikkelijk wat er allemaal wel niet verboden was daar. En in het geniep gebeurde er natuurlijk van alles. Ik begreep dat ze in Ierland nu het homohuwelijk wel hebben gelegaliseerd en zelfs een homoseksuele premier hebben. Wat een aardverschuiving in vergelijking met het verleden. Gelukkig maar!

      Verwijderen
  2. Ik zag het liggen in de winkel,lijkt mij prachtig. Beterschap! Groet El

    BeantwoordenVerwijderen