De 'hooimand'



Ik heb vanmorgen wat ge'expirimenteerd':

Het begon met dikke plakken wol die ik ooit kreeg van vrienden die er hun huis mee isoleerden en er van over hadden. Ik was toen druk aan het vilten en dacht er wat mee te kunnen. Maar voor vilten en spinnen bleek het niet geschikt. Toen ik laatst mijn wol en katoen opruimde kwam dit weer voor de dag. Wat te doen? Kon ik het gebruiken als kussenvulling? 
Toen bedacht Wim dat het mooi als vulling van een hooikist kon dienen. Een hooikist is 'ouderwets' een krat gevuld met hooi waar je bijvoorbeeld een pan met rijst - net aan de kook gebracht - in zet waar het warm blijft en vanzelf gaar wordt zonder verder energie te verbruiken. Heel duurzaam dus. Ik zocht in mijn lapjeskoffer een gezellige fleece stof en vond in de kelder een geschikte mand.


Ik stikte twee lappen stof op elkaar en schoof de laag wol ertussen.
Op de hoeken fixeerde ik het geheel door het schuin door te stikken. 
Dit platte 'kussen' vleide ik in de mand. 
Even proberen: mijn grote rode pan paste er in. 
Een kleinere zou helemaal geen probleem vormen.


Eerst wilde ik een soort deksel van wol maken.
Maar gaandeweg kwam ik op het idee om strikjes te gebruiken. 
Die houden dicht gestrikt de bovenkant ook goed toegedekt.


Vanavond gaan we eten bij mijn vriendin Annette.
Ik neem de 'hooimand' als kadootje voor haar mee.
Ik heb nog materiaal voor nog zo'n mand. 
Die maak en houd ik dan voor ons zelf.
De wol opgeruimd en een hooimand rijker. 
Leuk en handig idee toch?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten