Hoeveel heb je nu eigenlijk nodig?


Met het opruimen van de spullen van mijn moeder heb ik onder het mom 'zonde om weg te gooien' van allerlei nuttigs mee naar huis genomen. Zoals beddengoed, hand- en theedoeken, schoonmaakspullen, batterijen en gloeilampen maar ook een plant en mijn moeders roze badjas.

Nu heb ik dus twee van die wisser/dweil stokken. 
Ik vraag me af hoe lang ik er over doe om die allebei te 'verslijten'. Gelukkig kwam haar zeem en raamwaswisser goed van pas, die van mij trok niet meer zo netjes droog.



Ik heb nu meer handdoeken dan in de badkamer passen.
Ik had daar al genoeg. De stapels zijn zo hoog geworden dat ik aan de onderste handdoeken van de stapels vaak helemaal niet toekom. Ik mag ze wel eens gaan rouleren anders worden ze misschien lelijk.
Toch vind ik het fijn om een handdoek of theedoek gemerkt met de naam van mijn moeder te gebruiken. Zo is ze er steeds nog even bij. 
Net als wanneer ik haar badjas draag of weghang.

Ook haar schoonmaakspulletjes ben ik aan het opmaken. Van sommige spullen kan dat heel lang gaan duren. Zoals die twee flessen bleekmiddel die ik maar heel sporadisch gebruik voor iets van textiel wat ik graag (weer) wit wil hebben.
De speciale roest-vrij-staal-reiniger die ik dan maar eens ging proberen maakte juist strepen op ons fornuis.
En alle vlekkenmiddelen van diverse merken voor extra vuil wasgoed heb ik eigenlijk ook haast nooit nodig.

Heel specifieke schoonmaakspullen heb ik normaal niet eens. Groene zeep, soda, allesreiniger van Ecover, schoonmaakazijn en bijenwas, dan heb je het wel zo'n beetje.
Nu staan er allerlei 'vreemde' middelen in de kelder. De zilverpoets bleek (gelukkig) verdroogd te zijn. Dat scheelde weer. Maar voor sommige batterijen heb ik geen apparaten en voor de navulling van die toiletspoelblokjes moet ik eerst weer een startsetje kopen met zo'n dingetje om die dingetjes (deze zin wordt lekker duidelijk, maar je begrijpt het vast wel) in te hangen...

Maar gewoon wegmikken wil ik die spulletjes ook niet.
Nu kan ik dat als opruimcoach natuurlijk niet op me laten zitten en ik heb inmiddels een van mijn eigen opruimtips in werking gesteld:
Ik heb allerlei overbodige spullen in een kratje bij onze voordeur gezet. Iedereen die ons bezocht vroeg ik - als ik ze uit liet - of ze misschien wat konden gebruiken. Ik moest even geduld hebben, maar jawel, na verloop van tijd was het raak en gingen mensen tevreden weg met een senseo-apparaat of een bordenrekje. Misschien moet ik die batterijen, schoonmaakspullen en het teveel aan linnengoed daar ook maar eens neerzetten...



3 opmerkingen:

  1. Ik heb een jaar geleden ook heel veel weggegeven en heel wei ig weggegooid. Dan gaf mij ook een fijn gevoel en het was geheel in de stijl van mijn moeder.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een jaar geleden ook heel veel weggegeven en heel wei ig weggegooid. Dan gaf mij ook een fijn gevoel en het was geheel in de stijl van mijn moeder.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen