Een financieel plan voor 2015

 
Elk jaar tussen Kerst en Oud & Nieuw maken Wim en ik
een financieel plan voor het nieuwe jaar.
 
Dat doen we aan de hand van onze uitgaven van het afgelopen jaar.
En dat is nogal simpel omdat we daar schemaatjes voor hebben! 

Op het gevaar af voor saai en knieperig door te moeten gaan,
wil ik de hele wereld wel vertellen hoe fijn en handig zo'n digitaal schema is.
 
Eigenlijk zijn het twee huishoudboekjes:
Eentje voor de uitgaven en eentje voor de inkomsten, elk verdeeld in categorieën.

Zo hebben we bij inkomsten:
het salaris van Wim, mijn winst uit onderneming, 
maar ook onze toeslagen, 13e maand, belastingteruggaves en vakantiegeld.
 
De uitgaven hebben we verdeeld in posten zoals:
huishouding, kleding, huur, energie, vervoer, cadeautjes, ziektekosten, 
uitgaan & ontspanning, giften, verzekeringen en onvoorzien.
 


 Het schema bestaat uit een jaaroverzicht en twaalf maandelijks invulschema's.
Ik vul alle bedragen in de betreffende categorie / dag in en het schema telt vanzelf op.
 
In de jaaroverzichten hebben we onder het schema een begroting gemaakt.
 Dat hebben we zo gedaan:
 
We willen eerst weten wat we gemiddeld per maand binnenkrijgen.
Het meeste ontvangen we maandelijks dat is makkelijk.
Vakantiegeld krijgen we jaarlijks en delen we door 12 om het bedrag per maand uit te rekenen.

 
Dat maandelijkse inkomstenbedrag verdelen we over onze uitgavencategorieën.
Ook daarbij rekenen we alles per maand terug.
De inboedelverzekering betalen we per jaar: dat bedrag delen we door 12.
Onze kabeltelevisie betalen we per kwartaal dat bedrag delen we door 3.
 


Sommige posten staan min of meer vast, zoals huur, energie en verzekeringen.
Maar bij andere posten kunnen we nog onze eigen keuzes maken.
Zo houden we geld vrij voor uitgaan/ontspanning, en kunnen naar de sauna of uit eten als we willen.
En ik kan in een oogopslag zien of er ruimte is om dat jurkje te kopen of een cursus te volgen. 

Het is fijn om overzicht te hebben en makkelijk dingen na te kunnen kijken:
Hoeveel kostte dat vakantiehuisje vorig jaar?
Wanneer hebben we voor het laatst lekker buiten de deur geluncht?
Is er ruimte om naar de film of het theater te gaan?
Is het huishoudgeld voor deze maand al bijna op of niet?
 

Ik hoor u al met bezwaren komen:
  
Dat kost veel te veel tijd!
Dat valt reuze mee, bijna alles pin ik. De bedragen op de afschriften neem ik over in mijn schema.
(Bovendien bij het doen van de belastingaangifte ben ik zo klaar.)
 
Ik ga toch niet alle boodschappen die ik doe invullen!
Nee, voor dingen voor de huishouding vul ik alleen het totaalbedrag van kassabon in
(of de bedragen die ik opneem om contant - zoals op de markt - mee te betalen)
 
Ook al weet je het bedrag dan weet je toch niet meer waar je het aan besteed hebt:
Ik kan in het schema een opmerking bijvoegen.
(Dan kan ik zien of het ging om een verjaardagscadeautje of een gift voor het Rode Kruis.)
 
Het komt toch nooit precies uit!
Ja, elk jaar zijn er zaken die meer of minder kosten dan begroot, maar daar dat gaat nooit om grote bedragen.
(Bovendien hebben we nog een post onvoorzien)
 
Ja, dan kun je nooit mee iets spontaan doen! 
Ook dat klopt niet, want juist omdat ik overzicht heb kan ik me best wel eens een uitspattinkje veroorloven.
(Dan doe ik de maand er op even rustig aan en zo kom ik nooit voor tekorten.)
 
Kortom, ik vind het fijn om overzicht te hebben
en me bewust te zijn waar ons geld blijft.
Dat geeft rust en ik heb nooit het gevoel dat ik geld tekort kom!
(terwijl we niet meer dan smalle beurs hebben...) 

Wie de schema's / huishoudboekjes zou willen hebben kan ik dat aanbieden.
 Ik hoef er geen geld voor te hebben, maar misschien is het wel leuk om het te ruilen
bijvoorbeeld tegen iets zelfgemaakts, iets wat 'over' is of iets creatiefs...
 Doe maar een voorstel, ik ben benieuwd!  
 
Vorig jaar heb ik de invulschemaatjes plezierig en naar alle tevredenheid kunnen ruilen: 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten