De melkboer van weleer...

 
 
 
 
Wie herinnert zich deze nog?
 
Bij ons kwam ook elke dag de melkboer aan de deur.
Mijn moeder ging met een melkkoker naar zijn wagentje.
En de melkboer schepte met een maatbeker daar de losse melk in.
 
Er was een behoorlijke sociale controle bij ons in de straat. 
Ik herinner me een opmerking van mijn moeder aan tafel:
'Ik denk dat ze op nummer 7 bezoek krijgen
want zij nam een flesje slagroom bij de melkboer!' 
 
Dat zou je je nu toch helemaal niet meer kunnen voorstellen.
Bovendien nemen we tegenwoordig ook wel slagroom als we geen gasten krijgen...
 
En een meer persoonlijke herinnering:
 Ik zat als meisje van een jaar of 4 met mijn ouders in de kerk,
toen de ouderling die de voor de dominee de kerk in liep mij zoo bekend voor kwam.
Maar ik kon hem helemaal niet plaatsen.
Ik kende hem wel, maar dat zwarte pak, zag er vreemd uit...
Ik piekerde me suf en ineens schoot het me te binnen.
 
Blij riep ik - nogal luid - uit:
(net toen het helemaal muisstil was omdat de dominee op zijn plek ging staan)
'Kijk pap, daar heb je onze melkboer!'
 
Ik hoor nog het gegrinnik van de goegemeente en voel nog de blos op mijn wangen!
(Ik kreeg trouwens ook niet de gelegenheid om dat te vergeten
want dit werd regelmatig opgehaald op verjaardagen...)
 
Voor nog meer foto's uit de oude doos:
 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten